Dopis
Z dopisu pro paní ministryni Valachovou:
Několik let (od roku 2011) učím České i zahraniční studenty. Jejich národnosti jsou: Slovenská, Norská, Švédská, Německá, Izraelská, Egyptská, Íránská, Írácká a další (severní Afrika). Méně zastoupené národnosti byli: Řecká, Portugalská, Americká a Španělská.
Naši studenti (Čeští i Slovenští) byli celá ta léta lépe vzdělaní a měli o třetinu lepší výsledky ve srovnání s ostatními ze zemí, které jsem zmínila. A přitom média neustále chrlila zprávy o tom, jak je naše školství nedokonalé a pozadu za západními zeměmi. Cokoliv jsem se našich studentů zeptala z biologie a genetiky , dostala jsem odpověď. Nejčastější odpovědí cizinců bylo, že biologii a chemii nikdy neměli. Výjimka byli Němci a Američané.
Studenti hlavně z jihovýchodní Evropy měli jiný přístup ke studiu. Chtěli přesně vědět, co bude v přijímacích testech, ostatní studijní informace nebyli důležité. Člověk měl posléze pocit, že jejich studium není o zájmu, ale vypočítavosti. Loni (2017) mě dorazila odpověď, že si nikdy za sedm let studia před tím nedělali poznámky. Ale chtěli přesně vědět všechny možné testové otázky k přijímačkám. A dokázali být vytrvalí. Čekávali na mě každou přednášku, když jsem odcházela. Zkoušeli to. Vytrvala jsem.
Také se studenti z cizích zemí neuměli chovat. Jedna skupinka ze Švédska a Norska přišla na povinné hodiny. Jeden z nich podepsal 10 lidí, jako že tam byli, ale posléze na výuce jsem viděla jen 4 studenty. Nejvíc nás ale překvapila záležitost se zkouškovými testy, hned chvíli potom, co byli zavedeny. Studenti z jihovýchodní Evropy měli možnost, tak jako ostatní, nahlédnout do opravených testů, aby zjistili své chyby. Načež přišli, že odpovědi tam jsou, jen jsme jim to neuznali. Bylo nám to všem jasné, během nahlížení si dopsali správné odpovědi do opravených testů. Vedení to uznalo, důkaz o opaku nebyl. Nikdo z nás takové chování nečekal.
Od mladších
kolegů slýcháváme, že vše, co tu bylo ve školství (do roku 2012), je nevyhovující. Dle nich nás studenti mohou žalovat, a proto musíme vše změnit, abychom mohli doložit korektnost našich způsobů. Celý školský
systém se mění. Systém, který přinesl tolik vzdělaných lidí. Nás. Většina změn
jsou ústupky studentům dle jejich požadavků (na zkoušení, na hodnoceni, na výukové materiály, na konzultace, na web. stránky školy, indexy).
Vše se tedy mění. Nově zavedené metody se provádí systémem pokus-omyl. Nás, co jsme od začátku skeptičtí, se nikdo neptá.
A jací budou Čeští studenti za pár let?